København L
DSB-forkortelse: Nol - Åbnet: 19. april 1906.
M 2 i afgangssporet på København L. Foto: Gladsaxe Byarkiv
Den smukke stationsbygning, som endnu ligger på hjørnet af Nørrebrogade og Lygten er tegnet af Heinrich Wenck, som også har tegnet hovedbanegårdene i både København og Århus. Stationen blev nedlagt den 25. april 1976, hvor togene i stedet fik endestation ved Svanemøllen.
Oprindeligt var der to sideliggende perroner: én til afgang og én til ankomst med et opstillingsspor imellem. I 1950 blev stationen ombygget med en midterperron, og i 1955 kom et perrontag til.
Forbindelsen til DSB gik oprindeligt tværs over Nørrebrogade og fortsatte til den gamle Nørrebro Station, som lå, hvor Nørrebroparken ligger i dag. Da rangerbanegården i Lersøen blev anlagt, kom der forbindelse til den.
På sporterrænet var der værksted med tre spor, remise med to spor, drejeskive foran remisen, pakhus, læssespor og et siloanlæg for de store grusgrave nord for Farum.
Bygningen er i dag i nydelig stand, men domineres af et butikscenter på det tidligere sporareal.
Links:
Steens Skinne Bårne Sider
Linie 19x
Kvarterløft Nord-Vest
Wencks stationsbygning i al sin pragt i det dengang øde område, før højbanen blev bygget. Foto: Gladsaxe Byarkiv
|
|
Det gamle forbindelsesspor til DSB ligger fortsat i passagen mellem bygningen og højbanen. Det forsvandt i 1946.Danmarks Jernbaner, 1933. Hans-Henrik Steen Rasmussens arkiv
|
Men straks er vi fremme tidligst i 60erne, hvor CLL og CLS-vognene dukkede op. MO 1801 er trækkraft. Foto: Gladsaxe Byarkiv
|
Her gadesiden i august 1963. Foto: Erik V. Pedersen
|
Mo 1984 under udkørsel den 16. februar 1974. Foto: Asger Bergh/DJKs arkiv
Interiør fra stationsbygningen i 1976. Kiosken lå ud mod Lygten. Foto: Carsten Schwartz
Dørene ud til perronen var flankeret af hele to telefonbokse. Det var før mobiltelefonernes tid. Fotoautomaten er blevet brugt ved udstedelse af utallige abonnementskort. Foto: Carsten Schwartz
Også 1976. Billetsalget ud mod højbanen var smykket med turistplakater for Bethlehem og Jerusalem. Lidt underligt, at jeg tyve år senere kom til at bo på de kanter. Foto: Carsten Schwartz
Mo 1811 rangerer den 10. april 1976. Foto: Asger Bergh/DJKs arkiv
Det lakker mod enden. Billedet er taget den 16. april 1976. Hvor papirfabrikken i baggrunden rager op over S-banens dæmning, ligger Mjølnerparken i dag. Tingesten nederst til højre, som ligner en brandhane, blev brugt til at fylde vand på Mo-vognenes varmekedler. Foto: Peter Sloots
|
Skiltet på lysmasten med skrammen i det ene hjørne overlevede. Det pryder nu en væg i et privat hjem på Østerbro.
Jeg satte mig for at dokumentere området, lige før stationen lukkede. Dette og de følgende billeder er fra april 1976. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
Bygningen er der endnu, men domineres i dag af et stort butikscenter på det tidligere sporareal. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Perrontaget forskønnede ikke indtrykket af bygningen, men det var naturligvis praktisk. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
Destinationsskiltene havde tre muligheder: "Farum", "Hareskov" og "Medtager ikke rejsende". Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Der var to perronspor. For os passsagerer virkede det helt tilfældigt, om det ene eller det andet blev brugt. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
Det er Mo 1802 under det brune S-tog. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Sporet gennem lågen til højre har forbindelse til sporvejsnettet. Det blev brugt i forbindelse med levering af de sidste sporvogne til Københavns Sporveje og senere til eksport af samme vogne til Egypten. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
Sikringsanlægget var ganske avanceret. Der var PU-signaler midt på perronen, så der kunne køres ind for signal, selv om den inderste del af sporet var besat. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
I dag ligger der et butikscenter her.Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
Det gamle pakhus anes bag togstammen til venstre. Trægavlen i baggrunden hører til det gamle værksted. Mo-vognen bagest til højre holder i det ene af de to overleveringsspor til rangerbanegården Lersøen. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Værkstedet til højre. Remisen til venstre. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
Udsigt fra broen for Tagensvej. Mo-vognen holder stadig i overleveringssporet. Det er strækningssporet mod Farum i midten. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Udsigt langs den anden side af remisen. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
En vej førte ned mellem remise og værksted... Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
...langs værkstedsbygningen (her set mod Tagensvej)... Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
...fortsatte langs den gamle læssevej... Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
...forbi pakhuset (igen set mod Tagensvej)... Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
...hen til stationsbygningen. Det var slut med sporvognene i København allerede i 1972, men resterne af forbindelsen til DSB lå der stadig her i april 1976. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Og nu, hvor vi er på stedet, kan vi også kaste et blik fra Tagensvej-broen i den modsatte retning hen over Lersøen. Tidspunktet er 1980, men der er stadig en stump af sporet mod Farum tilbage til venstre. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
Emdrup>>>
|