Farum
20,5 km fra København L - DSB-forkortelse: Fm - Åbnet: 19. april 1906.
1. generations S-tog i et ordinært Bx-tog i Farum 27. september 1977. Det var den eneste gang, jeg oplevede det, og jeg havde heldigvis mit kamera med. Foto: Hans-Henrik Landsvig
Fra starten var det meningen, at en del af togene skulle have endestation her. Der var tre spor ud for stationsbygningen. Fra det yderste var der mod nord forbindelse over en drejeskive til en remise lige ved Farum Hovedgade.
Pakhus og læssespor lå mod syd på samme side som stationsbygningen.
Efter DSBs overtagelse anlagdes der en lille perron specielt til Slangeruptogene mellem stationsbygningen og Hovedgaden. Sporet ved den forsvandt hurtigt igen, men selve perronkanten kunne ses, til den store ombygning startede i 70erne.
Der er flere billeder fra Farum på: Steens Skinne Bårne Sider
Billede fra Danmarks jernbaner 1933. Hans-Henrik Steen Rasmussens arkiv
G 611 på vej tilbage fra Slangerup ved DSBs overtagelse. Foto: Privatbane Tidende. Hans-Henrik Steen Rasmussens arkiv
Fra DSB-overtagelsen. Foto: Privatbane Tidende. Hans-Henrik Steen Rasmussens arkiv
Sidste dag med tog til Slangerup. M 1 og FG 4992 i Farum den 22. maj 1954. Foto: Erik V. Pedersens arkiv
Farum i 60erne. Perronsporet til togene videre mod Slangerup lå, hvor den lave bevoksning står til højre. Ukendt fotograf. Foto: Stig Christensens arkiv
Remisen i Farum har mistet sporforbindelsen, men står der endnu den 14. februar 1967. Foto: Tom Lauritsen/DJKs arkiv
Togfører Schwartz i Farum. Foto: Carsten Schwartz
14. februar 1967. Foto: Tom Lauritsen/DJKs arkiv
|
August 1973. Foto: Erik V. Pedersen
|
Farum i april 1976. Foto: Hans-Henrik Landsvig |
|
|
D 826 i Farum med udflugtstog 19 april 1976. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Formentlig 1976. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
Der blev talt om at bevare den gamle stationsbygning... Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
...men DSBs arkitekter havde helt andre idéer, og den 6. september 1977 bygges der på livet løs. Foto: Hans-Henrik Landsvig
| |
|
Den 24. september 1977 oprandt den store dag: Det sidste dieseltog holder parat til afgang i spor 1... Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
...og S-banens indvielsestog ankommer i spor 2. Foto: Hans-Henrik Landsvig
| |
|
Derefter blev S-togene bare en del af dagligdagen - også 3. generationstog fik vi besøg af. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Måletog i Farum, 1987. Foto: Flemming Jakielski
Nordsjællands Veterantog på besøg i Farum 18. september 2005. Bag SJ 1307 tre smukt restaurerede vogne fra KSB: A6, B6 og C51. Foto: Hans-Henrik Landsvig
Nordsjællands Veterantog med KSB-vogne i Farum, 2005. Foto: Flemming Jakielski
Minder om den gamle bane er der stadig her i 2004: Hvis man kigger godt efter på Farum Hovedgade, kan man endnu se noget, der ligner et pakhus fra en af stationerne. Ved nogen af læserne, hvordan det er havnet her? Foto: Hans-Henrik Landsvig
Jeg erfarer i 2021 fra informeret kilde, at der er dukket et svar på mit spørgsmål op på Facebook. Ifølge Jan Bacher Wybrandt købte hans far, slagter Dirch Bacher Wybrandt, pakhuset omkring 1950, efter at strækningen til Slangerup var blevet nedlagt. Herefter blev det pr. lastbil fragtet til Hovedgaden 55, hvor butikken lå, og brugt til garage og et gammeldags DAS. Der var i sin tid to pakhuse på hver side af stationsbygningen i Farum. Dette var det nordlige, som især håndterede gods til og fra Slangerup.
| |
|
Ude ved det gamle kaserneområde benyttes den gamle banestrækning som ridesti i 2004. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Klik på billederne for at se dem i stort format.
<<<Furesø Vassingerød>>>
|