Kjøbenhavn-Slangerup-Banen
Forside | Historie | Stationerne | Lokomotiver og vogne | Køreplaner og billetter | Links | Oversigt |

Farum

20,5 km fra København L  -  DSB-forkortelse: Fm   - Åbnet: 19. april 1906.


1. generations S-tog i et ordinært Bx-tog i Farum 27. september 1977. Det var den eneste gang, jeg oplevede det, og jeg havde heldigvis mit kamera med.

Foto: Hans-Henrik Landsvig

Fra starten var det meningen, at en del af togene skulle have endestation her. Der var tre spor ud for stationsbygningen. Fra det yderste var der mod nord forbindelse over en drejeskive til en remise lige ved Farum Hovedgade.

Pakhus og læssespor lå mod syd på samme side som stationsbygningen.

Efter DSBs overtagelse anlagdes der en lille perron specielt til Slangeruptogene mellem stationsbygningen og Hovedgaden. Sporet ved den forsvandt hurtigt igen, men selve perronkanten kunne ses, til den store ombygning startede i 70erne.

Der er flere billeder fra Farum på: Steens Skinne Bårne Sider


Billede fra Danmarks jernbaner 1933.

Hans-Henrik Steen Rasmussens arkiv


G 611 på vej tilbage fra Slangerup ved DSBs overtagelse.

Foto: Privatbane Tidende. Hans-Henrik Steen Rasmussens arkiv


Fra DSB-overtagelsen.

Foto: Privatbane Tidende. Hans-Henrik Steen Rasmussens arkiv


Sidste dag med tog til Slangerup. M 1 og FG 4992 i Farum den 22. maj 1954.

Foto: Erik V. Pedersens arkiv

Farum i 60erne. Perronsporet til togene videre mod Slangerup lå, hvor den lave bevoksning står til højre. Ukendt fotograf.

Foto: Stig Christensens arkiv

Remisen i Farum har mistet sporforbindelsen, men står der endnu den 14. februar 1967.

Foto: Tom Lauritsen/DJKs arkiv


Togfører Schwartz i Farum. Foto: Carsten Schwartz


14. februar 1967.

Foto: Tom Lauritsen/DJKs arkiv

August 1973.
Foto: Erik V. Pedersen


Farum i april 1976.
Foto: Hans-Henrik Landsvig


D 826 i Farum med udflugtstog 19 april 1976.
Foto: Hans-Henrik Landsvig


Formentlig 1976.
Foto: Hans-Henrik Landsvig


Der blev talt om at bevare den gamle stationsbygning...
Foto: Hans-Henrik Landsvig


...men DSBs arkitekter havde helt andre idéer, og den 6. september 1977 bygges der på livet løs.
Foto: Hans-Henrik Landsvig


Den 24. september 1977 oprandt den store dag: Det sidste dieseltog holder parat til afgang i spor 1...
Foto: Hans-Henrik Landsvig


...og S-banens indvielsestog ankommer i spor 2.
Foto: Hans-Henrik Landsvig


Derefter blev S-togene bare en del af dagligdagen - også 3. generationstog fik vi besøg af.
Foto: Hans-Henrik Landsvig


Måletog i Farum, 1987.

Foto: Flemming Jakielski

Nordsjællands Veterantog på besøg i Farum 18. september 2005. Bag SJ 1307 tre smukt restaurerede vogne fra KSB: A6, B6 og C51.

Foto: Hans-Henrik Landsvig


Nordsjællands Veterantog med KSB-vogne i Farum, 2005.

Foto: Flemming Jakielski


Minder om den gamle bane er der stadig her i 2004: Hvis man kigger godt efter på Farum Hovedgade, kan man endnu se noget, der ligner et pakhus fra en af stationerne. Ved nogen af læserne, hvordan det er havnet her?
Foto: Hans-Henrik Landsvig

Jeg erfarer i 2021 fra informeret kilde, at der er dukket et svar på mit spørgsmål op på Facebook. Ifølge Jan Bacher Wybrandt købte hans far, slagter Dirch Bacher Wybrandt, pakhuset omkring 1950, efter at strækningen til Slangerup var blevet nedlagt. Herefter blev det pr. lastbil fragtet til Hovedgaden 55, hvor butikken lå, og brugt til garage og et gammeldags DAS.

Der var i sin tid to pakhuse på hver side af stationsbygningen i Farum. Dette var det nordlige, som især håndterede gods til og fra Slangerup.



Ude ved det gamle kaserneområde benyttes den gamle banestrækning som ridesti i 2004.
Foto: Hans-Henrik Landsvig


Klik på billederne for at se dem i stort format.


<<<Furesø          Vassingerød>>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 










Forside | Banens historie | Stationerne | Lokomotiver og vogne | Køreplaner og billetter | Links | Oversigt

 
This site is © Copyright Hans-Henrik Landsvig 2005, All Rights Reserved.

Web templates