Kjøbenhavn-Slangerup-Banen
Forside | Banens historie | Stationerne | Lokomotiver og vogne | Køreplaner og billetter | Links | Oversigt |

M 2 på København L.
Foto: Gladsaxe Byarkiv

Diesellokomotiver

Motoriseringen af Slangerupbanen kom lidt senere i gang end på så mange andre danske privatbaner. Til gengæld fik banen fire ganske velfungerende dieselelektriske lokomotiver, som må være blevet overbelastet ud over enhver rimelig grænse - især når man tager deres relativt ringe motorkraft på 200 og 350 hk i betragtning.

Leverandøren var B&W, som ellers havde behersket succes som lokomotivleverandør, men Slangerupbanen lå jo tæt ved fabrikken, så specialister har hurtigt kunnet være til stede i værkstedet på København L og afhjælpe problemer.

I forbindelse med anskaffelsen af de første diesellokomotiver fik KSB også to styrevogne, hvilket var en nyskabelse i Danmark. To bogievogne, leveret af Scandia til banens åbning i 1906, fik lukket den ene endeperron og blev forsynet med et førerhus, som virkede påklistret og sporvognsagtigt.

De var sat i forbindelse med lokomotivet med et svært kabel, og på maskinen fandtes en hovedafbryder, så man kunne koble om til styrevognen.

Kun M 1 og M 2 var indrettet til styrevognsdrift. Der var ikke flere egnede emner til ombygning og ingen penge til nyanskaffelser af styrevogne, så M 3 og M 4 blev leveret uden denne mulighed.

De to styrevogne vendte førerhuset i hver sin retning, og der findes adskillige billeder, hvor de optræder med et lokomotiv i midten. Mellemvogne fandtes ikke. Til sidst blev de brugt i togene mellem Farum og Slangerup, og de endte deres dage i 1954.

Lokomotiverne holdt til 1957. Jeg husker at have set dem med godstog ved Stengården - til tider endda to i forspand.

M 3 og M 4 blev ophugget hos H. I. Hansen i Odense, der som bekendt har meget jernbanemateriel på samvittigheden. M 1 og M 2 solgte virksomheden videre til Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk. Her eksisterede M 1 kun i få år, men M 2 nåede at blive ombygget til ukendelighed i løbet af 60erne.

På KSB var M 1 og M 2 ved leverancen ensfarvede - hvilken farve vides ikke. Senere var de alle grønne med et cremefarvet bælte ved vinduerne. M 1 blev malet DSB-rød efter en brand.

Ifølge KSBs materielfortegnelse fra 1939 måtte M 1 og M 2 trække 17 vognladninger i godstog, 13,5 vognladninger i søndagspersontog og hverdagspersonsærtog, samt 7,5 vognladninger i almindelige hverdagspersontog.

M 3 og M 4 måtte trække 30 vognladninger i godstog, 20 vognladninger i søndagspersontog og hverdagspersonsærtog, samt 12 vognladninger i almindelige hverdagspersontog.

En vognladning svarer rundt regnet til ti tons.


M 1 og M 2 på Stålværket i Frederiksværk. Der var ikke adgang for jernbaneinteresserede, så lokomotiverne måtte indfanges hen over vandet.

Foto: Erik V. Pedersen


I 1960 var stemningen på Stålvalseværket åbenbart blevet mere afslappet. Her ses M 2.

Foto: Jørgen Groth/DJKs arkiv


M 1 og M 2.

Tegning: B & W


M 1 og M 2.

Tegning: B & W


M 3 og M 4.

Tegning: Gladsaxe Byarkiv

KSB-nummer M 1 og M 2 M 3 og M 4
Bygget 1930 1932
Længde 9,230 m 11,230 m
Vægt 38 tons 48 tons
Motor B&W 615VGL22, 6 cyl. B&W 615VGL22, 8 cyl.
Ydelse 200 hk 350 hk
Type 1 B 1 1 D 1
 


M 1 eller M 2 på København L - sandsynligvis ved afleveringen.

Foto: Erik V. Pedersens arkiv


M 1 eller M 2 på prøvetur.
Foto: B&W

M 3.
Foto: B&W

M 3 eller M 4 på prøvetur.
Foto: B&W

M 3 på prøvetur.
Foto: B&W
 


M3 i Lynge i 1947.

Foto: Værløse Arkiv


KSB M 4 - leveret i 1932. Bogievognen er lejet fra Amagerbanen.

Foto: James Steffensen/Gladsaxe Byarkiv

M 3 og M 4 - bagest til venstre M 1 eller M 2.

Foto: Erik V. Pedersens arkiv


 

Links (på tysk - men med interessante billeder):

Lokomotiverne

Styrevognene

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Forside | Banens historie | Stationerne | Lokomotiver og vogne | Køreplaner og billetter | Links | Oversigt

 
This site is © Copyright Hans-Henrik Landsvig 2005, All Rights Reserved.

Web templates