M 2 på København L. Foto: Gladsaxe Byarkiv
Diesellokomotiver
Motoriseringen af Slangerupbanen kom lidt senere i gang end på så mange andre danske privatbaner. Til gengæld fik banen fire ganske velfungerende dieselelektriske lokomotiver, som må være blevet overbelastet ud over enhver rimelig grænse - især når man tager deres relativt ringe motorkraft på 200 og 350 hk i betragtning.
Leverandøren var B&W, som ellers havde behersket succes som lokomotivleverandør, men Slangerupbanen lå jo tæt ved fabrikken, så specialister har hurtigt kunnet være til stede i værkstedet på København L og afhjælpe problemer.
I forbindelse med anskaffelsen af de første diesellokomotiver fik KSB også to styrevogne, hvilket var en nyskabelse i Danmark. To bogievogne, leveret af Scandia til banens åbning i 1906, fik lukket den ene endeperron og blev forsynet med et førerhus, som virkede påklistret og sporvognsagtigt.
De var sat i forbindelse med lokomotivet med et svært kabel, og på maskinen fandtes en hovedafbryder, så man kunne koble om til styrevognen.
Kun M 1 og M 2 var indrettet til styrevognsdrift. Der var ikke flere egnede emner til ombygning og ingen penge til nyanskaffelser af styrevogne, så M 3 og M 4 blev leveret uden denne mulighed.
De to styrevogne vendte førerhuset i hver sin retning, og der findes adskillige billeder, hvor de optræder med et lokomotiv i midten. Mellemvogne fandtes ikke. Til sidst blev de brugt i togene mellem Farum og Slangerup, og de endte deres dage i 1954.
Lokomotiverne holdt til 1957. Jeg husker at have set dem med godstog ved Stengården - til tider endda to i forspand.
M 3 og M 4 blev ophugget hos H. I. Hansen i Odense, der som bekendt har meget jernbanemateriel på samvittigheden. M 1 og M 2 solgte virksomheden videre til Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk. Her eksisterede M 1 kun i få år, men M 2 nåede at blive ombygget til ukendelighed i løbet af 60erne.
På KSB var M 1 og M 2 ved leverancen ensfarvede - hvilken farve vides ikke. Senere var de alle grønne med et cremefarvet bælte ved vinduerne. M 1 blev malet DSB-rød efter en brand.
Ifølge KSBs materielfortegnelse fra 1939 måtte M 1 og M 2 trække 17 vognladninger i godstog, 13,5 vognladninger i søndagspersontog og hverdagspersonsærtog, samt 7,5 vognladninger i almindelige hverdagspersontog.
M 3 og M 4 måtte trække 30 vognladninger i godstog, 20 vognladninger i søndagspersontog og hverdagspersonsærtog, samt 12 vognladninger i almindelige hverdagspersontog.
En vognladning svarer rundt regnet til ti tons.
M 1 og M 2 på Stålværket i Frederiksværk. Der var ikke adgang for jernbaneinteresserede, så lokomotiverne måtte indfanges hen over vandet. Foto: Erik V. Pedersen
I 1960 var stemningen på Stålvalseværket åbenbart blevet mere afslappet. Her ses M 2. Foto: Jørgen Groth/DJKs arkiv
M 1 og M 2. Tegning: B & W
M 1 og M 2. Tegning: B & W
M 3 og M 4. Tegning: Gladsaxe Byarkiv
KSB-nummer |
M 1 og M 2 |
M 3 og M 4 |
Bygget |
1930 |
1932 |
Længde |
9,230 m |
11,230 m |
Vægt |
38 tons |
48 tons |
Motor |
B&W 615VGL22, 6 cyl. |
B&W 615VGL22, 8 cyl. |
Ydelse |
200 hk |
350 hk |
Type |
1 B 1 |
1 D 1 |
M 1 eller M 2 på København L - sandsynligvis ved afleveringen. Foto: Erik V. Pedersens arkiv
M 1 eller M 2 på prøvetur. Foto: B&W |
|
|
M 3. Foto: B&W |
M 3 eller M 4 på prøvetur. Foto: B&W |
|
|
M 3 på prøvetur. Foto: B&W |
M3 i Lynge i 1947. Foto: Værløse Arkiv
KSB M 4 - leveret i 1932. Bogievognen er lejet fra Amagerbanen. Foto: James Steffensen/Gladsaxe Byarkiv
M 3 og M 4 - bagest til venstre M 1 eller M 2.
Foto: Erik V. Pedersens arkiv
Links (på tysk - men med interessante billeder):
Lokomotiverne
Styrevognene
|