Kjøbenhavn-Slangerup-Banen
Forside | Historie | Stationerne | Lokomotiver og vogne | Køreplaner og billetter | Links | Oversigt |

Bagsværd

10,4 km fra København L  -  DSB-forkortelse: Bav   - Åbnet: 19. april 1906

MO med CLL og CLS under indkørsel fra syd, formentlig først i 60erne.

Foto: Gladsaxe Byarkiv


Der var overhalingsspor, men læsseporet lå ved pakhuset nord for stationsbygningen. I min tid havde det kun forbindelse med strækningssporet i nordenden.

Udbygningen med ventesal stammer fra 1930.

Læssesporet nedlagdes i 1965. Den nye station ved Bindeledet blev taget i brug 25. september 1967.

Inden da var der drama i 1964. En stor entreprenørkran var for høj til den gamle bro fra 1906 og rev den næsten ned. Et tog, som var undervejs mod stedet, blev dog stoppet.

Den gamle stationsbygning er bevaret som den eneste mellem København og Farum. Den ejes af Gladsaxe Kommune.

Flere fotos fra Bagsværd.

Gladsaxe Byarkivs skildring af Bagsværds historie - inklusive banens betydning for byen.


Tidligt postkort.
Foto: Gladsaxe Byarkiv


Broen i Bindeledet. Postkortet er stemplet i december 1905 - altså inden banen blev indviet. Der skulle sprængstof til at fjerne granitten 60 år senere, da der skulle gøres plads til den nuværende station.
Foto: Gladsaxe Byarkiv


Svært at datere nøjagtigt.
Foto: Gladsaxe Byarkiv

Postkort 1910-20.

Foto: Erik V. Pedersens arkiv

Nu er ventesalen på sydsiden af bygningen kommet til. Den blev opført i 1930.
Foto: Gladsaxe Byarkiv


Højtrafik i spor 1. Den hvide markering på cyklernes bagskærme var en følge af krig og mørkelægning.
Foto: Gladsaxe Byarkiv


Og herren på cyklen kan lige som vi andre konstatere, at der også er et tog i spor 2. Nærmeste personvogn er C 26. Den næste er blandt de tre, som blev købt fra Troldhedebanen i 1934.
Foto: Gladsaxe Byarkiv

Mere perronstemning. Nu fra DSB-tiden med CR-vogne.
Foto: Gladsaxe Byarkiv

Og et kik op ad den vej, der så indlysende logisk hedder "Til Jernbanen". Igen er den hvide maling - nu på træerne - en konsekvens af mørkelægningen.
Foto: Gladsaxe Byarkiv

Bagsiden igen. Nu er der føjet en kiosk af træ til tilbygningen med ventesalen. Det skete omkring 1960.
Foto: Gladsaxe Byarkiv

Nok et skud fra de glade 60ere.
Foto: Gladsaxe Byarkiv

Den 28. marts 1967 er S-bane byggeriet i fuld gang. Spor 1 er lukket, og spor 2 er blevet gennemkørselsspor.
Foto: Tom Lauritsen/DJKs arkiv


Vinkelen turde være velkendt, men det er slut med togtrafikken, som nu afvikles fra den ny station i Bindeledet. Datoen er 16. august 1977.
Foto: Hans-Henrik Landsvig

Mere fra 16. august 1977.
Foto: Hans-Henrik Landsvig

Endnu mere fra 16 august 1977. Bemærk Mo og Cls i baggrunden.
Foto: Hans-Henrik Landsvig

Ja, jeg tog turen hele vejen rundt om bygningen.
Foto: Hans-Henrik Landsvig

Og her er det så perronsiden.
Foto: Hans-Henrik Landsvig

Den nuværende station ved Bindeledet er foreviget i 2003 - næsten 100 år efter, at de gemytlige mennesker på billedet højere oppe på siden hyggede sig på samme sted.
Foto: Hans-Henrik Landsvig

Udsigt mod nord fra broen for Bagsværdvej. Helt frem til dieseldriftens sidste tid blev der kørt på enkeltspor, selv om der lå to spor på det meste af strækningen.
Foto: Gladsaxe Byarkiv


Klik på billederne for at se dem i stort format.


<<<Stengården          Skovbrynet>>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 










Forside | Banens historie | Stationerne | Lokomotiver og vogne | Køreplaner og billetter | Links | Oversigt

 
This site is © Copyright Hans-Henrik Landsvig 2005, All Rights Reserved.

Web templates